top of page

Koupí nemovitostí to nekončí. Co všechno si potom musíte zařídit

Aktualizováno: 7. 4. 2020

Máte už představu, jak si zajistit financování, a jak koupit byt nebo rodinný dům? Výborně. Tím to ale nekončí. Musíte se také připravit na to, co je potřeba řešit potom, co zaplatíte kupní cenu za nemovitost a čekáte na její převod na vaše jméno. Vaší výhodou je využití služeb, které nabízí realitní kancelář Mireas. V rámci toho realitní makléř a hypoteční specialisté spoustu úkonů zajistí za vás. Tím pádem ušetříte čas i peníze.


Co se nejčastěji řeší po koupi nemovitosti

Převod energií a služeb - při předání nemovitosti sepisujete s prodávajícím protokol, ve kterém je aktuální stav elektroměru, plynoměru, vodoměru atd. To vám poslouží jako podklad pro nové přihlášení k odběru energií pod vaším jménem a zároveň jako potvrzení proti vymáhání závazků, které neuhradí předchozí odběratel. Zejména vyúčtování energií (odběru tepla) je dobré řešit i s SVJ. Nestane se tak, že budete přebírat dluh na neplacených zálohách za teplo atd. Realitní makléři mají toto většinou ošetřeno již při přípravě dokumentace k nemovitosti, a vycházejí z předchozího ročního vyúčtování.


Smlouva s SVJ - kupujete byt? V tom případě se stáváte novým členem SVJ (Sdružení vlastníků jednotek), které zahrnuje další vlastníky bytů v bytovém domě. S koupí nemovitosti na vás totiž přecházejí nejen práva, ale i povinnosti. Ve většině případů se novou smlouvou o členství v SVJ zároveň řeší i dodávky tepla, vody a příspěvky do fondu oprav.


Doložení aktuálního Listu vlastnictví - Kupujete nemovitost na hypotéku? Nezapomeňte, že většina bank si dává do úvěrové smlouvy podmínku, že do určité doby musíte doložit, že už jste na Katastru nemovitostí zapsáni jako vlastníci, a že je na nemovitosti zapsáno Zástavní právo banky. Pokud jste vypláceli hypotéku, kterou měl na bytě prodávající, musí být odstraněna Zástavní smlouva této banky. To vše se dokládá na jednom dokumentu - List vlastnictví, který si můžete pořídit na jakémkoliv Czech pointu nebo stáhnout a zaplatit na internetu.


Daň z nabytí nemovité věci - Vztahuje se na vás tato povinnost? V tom případě musí být daň uhrazena do 3 měsíců od prvního dne měsíce, který nastane po zapsání vašich vlastnických práv. Jednoduše řečeno: Kupní smlouva byla na Katastr vložena návrhem 17.1.2020. Tím pádem od 1.2.2020 začne běžet tato tříměsíční lhůta. Výše daně (4%) se počítá z kupní ceny dle kupní smlouvy nebo podle znaleckého posudku. Vždy ale z té vyšší částky.


Změna trvalé a korespondenční adresy - Když nemáte novou nemovitost k pronájmu, ale stěhujete se do ní, stačí zajít na Městský úřad a tam zažádat o změnu adresy trvalého bydliště. Další státní instituce by tuto změnu měly dostat automaticky oznámením ze systému, který eviduje tyto změny. Samozřejmě automaticky dostanete i nový občanský průkaz. Na pasu a řidičském průkazu adresy trvalého pobytu nejsou, takže není co řešit.

Jinak tomu je ale u bank, telefonních operátorů atd. Nezapomeňte proto změnu adresy nahlásit kde jen to půjde. Třeba u banky lze toto většinou provádět přes internet banking. Jinde jen zavoláte na zákaznický servis atd. Ideální variantou je komunikace s poskytovatelem a zasílání vyúčtování elektronicky přes e-mail.


Obvodní lékař - zůstanete u svého předchozího lékaře, nebo se dojdete zaregistrovat k nějakému lékaři v okolí? I s tím je potřeba počítat.


Školy a školky - To už jste ale asi řešili dopředu, že? Nemluvě o zájmových kroužcích a sportu.


Samozřejmě jsou i další náležitosti spojené s pořízením nemovitosti, které v seznamu nejsou uvedeny. Pro začátek jsme si ale popsali ty nejdůležitější. Pokud tedy hledáte vhodnou nemovitost, nechte si poradit od odborníků a získejte vše potřebné hned od začátku. Vždy je totiž výhodnější využít zkušeností a znalostí někoho, kdo se tématu věnuje dlouhodobě.


Autor článku: Petr Pařízek

Hypoteční a úvěrový specialista

Tel.:+ 420 776 793 464

bottom of page